Ketterästi tuotekokeiluja tekevän Rostenin vegaaninen Runebergintorttu on toivottua hyvää. Kysyntä jopa yllätti leipomon, sillä se oli ennusteeseen verrattuna viisinkertainen. Makuoivalluksistaan tunnettu kahdeksankymppinen Rosten ei aio jättää vegaanista tuotekategoriaansa vain yhden tortun varaan.

”Oikeastaan meillä on leipomolla runsaudenpula uusista tuoteideoista. Hiljaisia signaaleja ja maailman syömistottumuksia tulkitaan ja tarkkaillaan jatkuvasti. Kehittäminen ja kokeileminen ovat tärkeä osa identiteettiämme. Ihan jokaista ideaa emme ehdi toteuttamaan, mutta vegaaniset tuotteet ovat etusijalla”, kertoo Rostenin markkinointi- ja vientijohtaja Veera Meltovaara.

Ruokavaliot muuttuvat yhdessä maailman kanssa ja Rosten haluaa leipoa hyvältä maistuvia tuotteita, jotka vastaavat kuluttajien ravitsemus- ja herkuttelutarpeisiin.

”Päivittäiseen ruokavalioon on huutava pula vegaanisista tuotteista. Kuluttajat kyselevät näitä meiltä kasvavissa määrin ja esittävät tuotetoiveita. Haluamme vastata vegaanista ruokavaliota noudattavien tarpeisiin ja samalla haluamme, että vegaaniset tuotteemme maistuvat hyviltä myös sekasyöjien mielestä. Runebergintorttumme on jo maistunut hyvin perinteisenä ja gluteenittomana versiona, joten luonnollinen seuraava askel meille oli vegaaninen leivos”, Meltovaara jatkaa.

Rostenin tuotekehitysprojekteista vastaava tuotantojohtaja Mika Suvanto kertoo, että vegaaninen Runebergintorttu yllätti hyvällä maullaan leipomon kokeneimmatkin leipojat.

”Ei ole mitenkään läpihuutojuttu onnistua vegaanisessa leivonnassa. Tuotekehitysnäkökulmasta vegaaninen leivonta on alalla yksi isoimmista, ellei sitten isoin kehitysaskel ja haaste, mitä olen henkilökohtaisesti 30-vuotisen urani aikana kokenut. Gluteeniton tai laktoositon leivonta eivät ole ollenkaan yhtä visaisia, sillä vegaanisessa leivonnassa kaikki on mietittävä aivan uusiksi, jotta haluttu lopputulos saavutetaan”, Suvanto kertoo.

”Vegaanisessa leivonnassa ei luonnollisesti voi käyttää perinteisessä leivonnassa oleellisia eläinperäisiä raaka-aineita, kuten kananmunaa, joka sitoo taikinaa ja antaa sille hyvän rakenteen. Oikeastaan kaikki raaka-aineet on mietittävä uudestaan. Vegaaniseen Runebergintorttuun saimme samankaltaisen rakenteen kuin perinteiseen Runebergintorttuumme, sillä löysimme yhteensopivat raaka-aineet”, Suvanto jatkaa.

Rostenin vegaanisen Runebergintortun kehittämiseen meni hieman yli puoli vuotta. Prosessissa onnistuminen innostaa leipomoa kehittämään muitakin vegaanisia tuotteita.

”Vegaaninen Runebergintorttumme oli valmis viiden testierän jälkeen. Toimivan tuotteen löytämiseen saattaa mennä kymmenistä kiloista satoihin kiloihin koevedoksia”, kertoo Rostenin tuotekehittelijä Markus Rahtu. ”Vegaanisten tuotteiden suunnittelussa haasteena on saada tuotteesta samanlainen kuin perinteisestä vastaavasta tuotteesta. Toimivatko uudenlaiset raaka-aineet, onko rakenne hyvä ja rullaako tuotanto isossa mittakaavassa. Lähtökohtaisesti halusimme vegaanista Runebergintorttua kehittäessä, että tuote on ulkonäöltään, tuntumaltaan ja maultaan samanlainen kuin muutkin Runebergit.”

Leipomo Rosten jatkaa vegaanisten leipomotuotteiden kehittämistä ja testaamista. Suunnitelmissa on muun muassa useamman perinteisen leipomotuotteen vegaaniset versiot ja aivan uudenlaiset vegaaniset ruokainnovaatiot. Onnistumisista uusien vegaanisten tuotteiden kohdalla tiedotetaan erikseen.

Lisätietoja:
Veera Meltovaara
Leipomo Rostenin markkinointi- ja vientijohtaja
puh. +358 40 554 5807
veera.meltovaara@leipomorosten.fi
www.leipomorosten.fi

Leipomo Rosten Oy on turkulainen, Meltovaaran perheen omistama perheyritys, joka on leiponut hyviä makuja edelläkävijän otteella jo vuodesta 1939. Pitkien perinteiden vaaliminen ja rohkea katse tulevaisuuteen takaavat tuoreet ja hyvänmakuiset leivät ja leivonnaiset. Leipomokonsernin liikevaihto on noin 30 miljoonaa, ja se työllistää noin 200 alan ammattilaista.

Tutustu vegaaniseen Runebergintorttuun.

Lue lisää
vegaaninen runebergintorttu